Tuesday 18 October 2011

Sentiasa Rasa Cukup

Salah satu sifat semulajadi manusia adalah tidak pernah rasa cukup dengan apa yang ada, kerana itulah Rasulullah s.a.w mengajar kita agar bersederhana dalam mencari dunia.Semakin rendah tahap spiritual kita, semakin rasa tidak cukup dengan apa yang kita miliki walaupun melimpah ruah.

Rasa tidak cukup dan tidak puas dengan apa yang dimiliki kadangkala menyebabkan seseorang manusia itu bertindak terburu-buru tanpa pertimbangan akal dan iman. Seorang ahli falsafah memberi satu contoh dengan nada berjenaka tentang seorang pekerja. Sewaktu si pekerja baru diterima bekerja pertanyaanya sehari-hari adalah “Hari ni kita makan apa ya?”

Selepas diangkat menjadi pekerja tetapdan diberi kepercayaan mengurus beberapa projek pertanyaanya berkembang kepada, “Hari ni kita makan di mana ya?”
Semasa menjawat jawatan tertinggi pertanyaanya berubah kepada, “Hari ni kita makan dengan siapa ya?”
Walaubagaimanapun melakukan pelaburan bagi masa depan tidak salah, tetapi bagaimana kekayaan itu diperoleh perlu menjadi fokus utama.

 Jika kita memperoleh kekayaan itu dengan muslihat dan tipu daya harta itu akan habis begitu juga, namun selepas memiliki harta lebih baik kita berkongsi dengan memberi kesempatan kepada orang lain bergembira dengan apa yang kita miliki.

4 Langkah ini mungkin membantu memberikan kekuatan ‘ikhlas’ yang sebenar pada kita :-
1-     1-  Niat untuk meraih redha Allah
2-    2-   Fokus pada keberkatan atau kebaikan disebalik tiap rezeki yang diperoleh
3-      3-  Meletakkan dunia di tangan akhirat di hati
4-    4-   Sentiasa bersama denga para alim ulama dan para guru.

Oleh itu selalulah perbaharui diri kerana ia adalah kunci kejayaan. Mereka yang berjaya dalam hidup adalah mereka yang sentiasa memperbaharui diri dari segenap aspek hidup mereka seperti jasmani, rohani, fikiran, ilmu pengetahuan, emosi, sosial, intelektual dan lain-lain lagi.

No comments:

Post a Comment