Monday 24 October 2011

Dunia yang Menekan atau Anda Tertekan?

Stres atau tekanan perasaan adalah keadaan emosi yang sangat menghantui kebanyakkan orang pada masa kini. Cuba anda ingat-ingat semula  berapa ramai orang yang anda jumpa dan mereka mengatakan bahwa mereka sedang mengalami stress amat sangat atau mungkin anda sendiri yang sedang mengalaminya?

Stress bukan suatu penyakit, tetapi jika anda tidak dapat mengawal dan mengendalikannya secara positif  anda bakal mendapat banyak  masalah kesihatan.

Saya pernah terbaca dalam beberapa artikel di internet, majalah dan buku-buku tentang kesihatan menyatakan bahawa : -
1-      Lebih dari 40 juta orang di Eropah atau 1 dari 3 orang pekerja mengatakan bahwa mereka mengalami stress di tempat kerja.
2-     Stress di tempat kerja adalah masalah kedua yang sering terjadi disamping masalah sakit punggung.
3-     Hasil pemerhatian pakar-pakar psikologi berpendapat bahwa lebih dari 1/4 pekerja tidak hadir  selama 2 minggu dalam setahun kerana  masalah kesihatan yang diakibatkan oleh stress melampau.

Mungkin di antara faktor yang membawa kepada situasi stress yang melampau ini adalah kerana:-

1-      Keadaan kerja atau sistem yang terlalu menekan
2-     Anda hanya tidur tapi tak rehat
3-     Banyak memendam perasaan
4-     Rakan-rakan yang negatif
5-     Sesetengah pakar pemakanan mengatakan faktor pengambilan daging merah

Hal-hal ini dapat menimbulkan gangguan kesehatan fizikal dan mental seperti : tekanan perasaan, gelisah, gugup, tidak dapat fokus untuk waktu yang lama dan keletihan yang berpanjangan.

Oleh itu bertindaklah mengawal kehidupan anda dan jangan biarkan anda dipengaruhi kehidupan anda sendiri! 9 tips mengawal tekanan perasaan :
1. Rancang dengan baik segala aktiviti harian anda : apa, mengapa, bagaimana, bila dan siapa yang bertanggung jawab terhadap tugas-tugas tersebut. Sangat penting untuk membuat perancangan  bukan hanya jangka panjang tapi juga jangka masa pendek ( bulanan dan harian).
2. Mewujudkan iklim kerja yang menyenangkan dengan bersikap terbuka dan berkomunikasi dengan baik sesama rakan kerja dan majikan.
3. Cuba lakukan sedikit senaman reingan atau regangan kerana apabila anda terlalu lama mengadap komputer membuatkan anda rasa lenguh-lenguh di bahagian leher.
4. Bersikap toleransi dengan  rakan sekerja dan  ingatlah bahawa masing-masing memiliki pribadi yang unik.
5. Delegasikan(pembahagian tugas) sebahagian tanggung jawab anda kepada anak buah anda.
6. Pertahankan semangat pasukan anda seperti menghargai tiap kali mereka melaksanakan tugas dengan baik,jika ada kesilapan beritahu secara sembunyi seperti kata guru saya En.Megat –Appreciate in public repremand in private.

No comments:

Post a Comment