Sunday 9 October 2011

MERANCANG KEJAYAAN Siri 1

Setiap dari  kita memiliki impian untuk berjaya dalam apa jua yang kita lakukan. Sama ada kita sebagai bos di tempat kerja, atau pekerja biasa, atau ibu bapa kepada anak-anak, atau ahli perniagaan kita semua mempunyai matlamat yang tinggi untuk dicapai. Walaubagaimanapun, impian hanyalah 1% dari sebuah kejayaan dan 99% lagi adalah usaha yang consistent (berterusan) seperti kata motivator terkenal Anthony Robbins - constant and never ending improvements (berterusan dan peningkatan tanpa henti). Jadi, apa yang patut anda lakukan di saat ini? 
Mulakan 3 langkah ini :-
1 – Berikan gambaran yang jelas dalam minda anda bentuk kejayaan yang diimpikan,
2 – Nyatakan sebab dan akibat mengapa kita mahukannya
3 – Bayangkan, dengarkan dan rasakan kekuatan anda yang menanti untuk diperhebat dan mula menyusun strategi dari sekarang!!
Berikan gambaran yang jelas dalam minda
Segala tindak tanduk perilaku manusia bermula dari apa yang difikirnya atau apa yang disemai dalam mindanya. Seperti kata mentor saya En Megat, “Anda adalah anda disebabkan daya pemikiran anda, dan anda boleh merombak masa depan anda dengan merombak daya pemikiran anda”, ini bererti masa depan kita bukanlah ditentukan oleh perkara lepas, tetapi apa yang kita fikirkan pada hari ini!
Kuasa minda manusia sangat memberikan impak dalam menentukan perasaan, kelakuan, tindak-tanduk dan sikap. Sebagai contoh, saya masih ingat lagi zaman sekolah menengah dulu, saya adalah di antara pelajar yang kurang berminat dengan subjek matematik, kerana dalam minda saya matematik itu susah dan sukar nak temui jawapan. Jadi apa yang berlaku? Di sinilah bermulanya peranan minda kita iaitu bertindak berdasarkan apa yang kita percaya, yang pertama matematik itu susah dan sukar temui jawapan. Maka dengan dua perkataan ini mampu mengawal seluruh sistem badan saya untuk bertindak berdasarkan apa yang difikir, lebih-lebih lagi apabila nampak cikgu matematik melangkah masuk ke dalam kelas mulalah tubuh badan terasa lemah, tangan terasa berat bagaikan ada batu 20kg di tangan untuk memegang pen dan mata mula meliar mencari jalan kalau-kalau dapat keluar, dan akhirnya saya terus tidak dapat menguasai subjek matemati dengan baik. Nampak kan, betapa besarnya kuasa kepercayaan minda dalam menentukan masa depan seseorang!!!

No comments:

Post a Comment