Monday 17 October 2011

Rahsia Sebenar Insan Berjaya

Sabar - ‘sabar’ jika hendak cakap sangat mudah, namun untuk diaplikasikan dalam dunia sebenar mungkin susah bagi sesetengah individu.Tetapi inilah hakikatnya kekuatan sebenar orang-orang  yang berjaya dalam kehidupannya. Walaubagaimanapun sabar terbahagi pada 2 jenis :
                 I.   Sabar Pasif
Ramai manusia faham sabar seperti menerima sahaja apa yang dilakukan orang lain terhadapnya. Walaupun ia dipijak,  ditendang,  ditikam  belakang, dihina tapi ia hanya termenung diam dan hanya mengucapkan kata sabar tanpa berbuat apa-apa tindakan. Terlalu bersikap pasif terhadap diri, menyebabkan segala cabaran dan risiko yang dihadapi dianggap sebagai ‘nasib badan’dan terima saja tanpa belajar sesuatu daripadanya.
            II.      Sabar Bijak
       Walaubagaimanapun ada orang yang sabar bijak. Walaupun ia di jatuhkan atau dihina tetapi ia menerima dan belajar dari apa yang berlaku. Fikirkan, apa yang aku pelajari dari kepayahan bekerja di sini, apa yang aku pelajari dari berkawan dengan sahabat yang pemalas dan seringkali menyalahkan kita. Jadi apa perlu dilakukan  atau alternatif lain untuk ubah diri sendiri menjadi sepertimana yang orang lain inginkan.

Jika anda igin menjadi pohon yang tinggi haruslah bersedia untuk menghadapi angin yang kuat, jika tidak ingin menjadi pohon yang tinggi, jadilah rumput  yang dipijak orang. Jika anda berani menjadi pohon yang tinggi, haruslah bersedia menerima apa jua cabaran yang bakal datang, oleh itu sabar bijak perlulah dipasakkan dalam diri anda.
Bina kekuatan dari dalam dengan menjana Keyakinan dan Keghairahan dalam mencapai matlamat. Keyakinan membangkitkan kekuatan, keghairahan, ketrampilan dan tenaga yang diperlukan untuk berjaya. Apabila anda yakin untuk mampu melakukan sesuatu dan benar-benar mempercayainya  maka cara anda melakukannya terhasil secara automatik.
Apabila anda yakin bahawa takkan mungkin dapat mendaki gunung yang tinggi, pasti anda tidak akan menemui anak tangga yang menuju ke tempat yang tinggi itu. Oleh itu pilih untuk membina Kepercayaan dan Keghairahan  dalam usaha anda ini kerana 5 kelebihan bakal anda perolehi dari dua kekuatan ini.
1-      Passion atau keghairahan mengubah masalah menjadi cabaran. Apabila anda berhadapan dengan masalah dan cabaran, bagi anda ia seakan-akan game bagi kanak-kanak yang perlu diselesaikan dalam keadaan emosi yang bersungguh-sungguh.
2-      Keyakinan dan keghairahan memberikan inspirasi dan motivasi kepada orang lain agar memaksimumkan usaha.
3-      Keghairahan juga membebaskan fikiran dari kerungsingan, ketegangan, dan keresahan yang akhirnya membentuk minda yang kreatif.
4-      Kekuatan keyakinan mendekatkan anda pada matlamat membangkitkan kreativiti dan kualiti sebenar seseorang dan mampu melihat peluang pada setiap yang berlaku.

Menurut Dr. Ibrahim Hamd al-Qu’ayyad berkata, “Sepuluh kebiasaan manusia yang berjaya tanpa batasan, antaranya :-

1-      Berusaha mencapai keunggulan
2-      Menetapkan matlamat dengan jelas (clearity)
3-      Menyusun keutamaan (First thing First)
4-      Merancang – Plan Tindakan dan Strategi
5-      Kosentrasi – Daya tumpuan dan Fokus 110%
6-      Mengatur Waktu – Time Management Excellent
7-      Berjuang Melawan Diri sendiri – Compete With Self
8-      Bagus Dalam Berkomunikasi
9-      Fikiran Positif – Look at the bright side
10-   Seimbang – Balance your life

No comments:

Post a Comment