Sunday 9 October 2011

MERANCANG KEJAYAAN Siri 2


Setiap perancangan untuk berjaya mesti bermula dengan mencari sebab untuk meraih kejayaan tersebut dan jelas akibat atau kesan yang bakal diperolehi. Seperti kata Steven R. Covey - Begin With The End Of mind (Mulakan dengan niat dan harapan terbesar dalam minda). 


Mencari sebab untuk berjaya akan mudah memberi rangsangan jangka masa panjang pada kita, sebagai contoh seorang peniaga nasi lemak mensasarkan pendapatan bulanan Rm 5000 disebabkan oleh :-
1-     Keluar dari zon selesa dan mula mencabar kekuatan diri
2-     Menikmati hidup yang lebih selesa dan bahagia
3-     Simpanan di hari tua di saat tak mampu bekerja lagi

Maka kesan atau akibat yang akan diperolehinya insya Allah seperti yang diharapkan. Sekiranya seorang pemuda yang sedang kecewa mungkin cintanya tak terbalas atau diperlekeh kawan-kawan maka dia memilih untuk bersendirian di rumah dan menghisap rokok yang kononnya dapat menghilangkan tekanan, lama-kelamaan dia mengambil pil khayal untuk rasa lebih tenang, jadi apa kesan dari keptusannya ini ?

1-     Walaupun usia muda tapi banyak penyakit akibat merokok
2-     Dilanda kemurungan, berat badan meningkat, system daya tahan badan lemah
3-     Rosak minda, sering mabuk menyebabkan tiada siapa mahu berkawan dengannya.

Kerana itulah mencari sebab dan menggambarkan akibat akan membantu kita lebih ‘ghairah’ untuk mengecap kejayaan, jadi pastikan setiap perancangan, keputusan dan tindakan yang bakal kita ambil diiringi 2 perkara ini.

Ramai di kalangan orang-orang berjaya mengukuhkan dalam diri masing-masing apa sebab aku mahukannya, dan apa yang bakal aku dapat(kesan) membuatkan mereka tidak hirau pada kutukan, mungkin ejekan malah sindiran orang di sekeliling yang bersikap negatif terhadap mereka,Pada mereka itu hanyalah ‘suara-suara sumbang’ yang perlu di ‘ignore’ kan saja atau di abaikan kerana ia akan merosakkan sebuah Lagu Kejayaan.

Manusia biasa melihat peluang, manusia sederhana menggunakan peluang, manusia cemerlang dan sukses mencipta peluang kerana padanya peluang itu wajib dicipta oleh kita sendiri, orang lain tak mampu menentukan masa depan dan kejayaan kita, mereka hanya mempengaruhi kita sahaja. Maka kitalah yang menentukan kegemilangan masa depan kita!!

Kata orang bijak pandai, Orang yang gagal tak pernah rasa nikmat kejayaan, tetapi Orang yang berjaya berkali-kali merasai nikmatnya kegagalan. Oleh itu, apabila minda sudah terbuka, jiwa telah diperkasa dan jasad sudah bersedia, maka ingatlah ada saja ujian dan kepayahan yang perit bakal kita lalui, inilah dia jalan mujahadah. Namun jika kita menganggap bahawa kita adalah pelajar sepanjang hayat dan dunia ini sebagai sekolahnya, kita akan tenang dan tidak mudah mengalah terhadap segala cabaran yang menanti menduga potensi yang sedia ada pada kita. 

No comments:

Post a Comment