Monday 19 March 2012

Nota Kaunseling Remaja 21/3/2012 Rabu ini..


SOALAN BIJAK

1-      Malu bertanya ? Sesat jalan. Sejauhmana kebenaran peribahasa lama ini jika dikaitkan dengan dunia maklumat ‘di hujung jari’ ini.

2-      Hidup manusia sentiasa dikelilingi dengan persoalan yang kita wujudkan sendiri.

SOALAN BIJAK = JAWAPAN CEMERLANG

3-      Bayangkan jika hidup dikelilingi dengan persoalan negatif agak-agaknya apa jawapan yang bakal kita perolehi ?



Kenapa mak selalu marah-marah ?

Apalah nasib aku ditakdirkan bodoh ?

Kenapa aku tak sepandai abang dan kakak ?

Bila nak kaya aku ni?

Entah apa yang cikgu fikir pasal aku ni ?



4-      Ubah cara kita menyoal diri akan membantu mendapatkan jawapan terbaik.



Bagaimana nak buat mak sayangkan aku ?

Siapa patut aku contohi cara belajarnya ?

Apa yang kakak dan abang aku buat sampai berjaya ?

Apa punca kelemahan perniagaan aku ?

Bagaimana nak ceriakan wajah cikgu bila jumpa aku ?



5-      Soalan menjana Inspirasi dan Idea seperti kisah Isaac Newton dengan teori graviti.

6-      Binalah soalan yang sentiasa merangsang pembangunan diri dan manusia lain.

7-      Bijak memilih masa sewaktu menyoal. (Situasi isteri dan suami atau cikgu dan pelajar)

8-      Bila anak-anak mula bertanya itu tanda minda mereka sedang berkembang.



Untuk melihat dunia masa hadapan,

Lihatlah remaja hari ini !

Oleh :

Elyas Ismail

Senior Trainer,

E-Class Training Centre (M) Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment