Tuesday 14 February 2012

Komunikasi Kaedah 7C

Fikirkan seberapa banyak anda berkomunikasi setiap hari sama ada mengendalikan mesyuarat, berbalas e-mel, urusan perniagaan, pengurusan keluarga dan urusan kerjaya yang lain, kerana kita sememangnya ‘makhluk komunikasi’. Jadi persoalannya, bagaimana kita mampu meningkatkan hasil kerja dan potensi melalui kemahiran komunikasi yang efektif? Inilah di antara ciri-ciri individu terhebat dunia di mana mereka mampu berkomunikasi dengan hebat serta memukau sehingga apa yang di sebut oleh mereka menjadi pegagangan sesetengah di kalangan kita. 

Kali ini E-Class Training Centre ingin berkongsi kaedah komunikasi 7C dalam memantapkan kemahiran komunikasi harian kita.
1-      Clear (Jelas)
2-      Concise (Ringkas)
3-      Concrete (Teguh)
4-      Correct (Betul)
5-      Coherent
6-      Complete (Lengkap)
7-      Courteous (Sopan)
1 – Clear (Jelas)
Apabila kita menulis atau bercakap pada seseorang pastikan ianya jelas dalam menyampaikan maksud sebenar mesej yang kita berikan. Secara mudah untuk menjadikan ia jelas, kurangkan terlalu banyak idea atau yang berbentuk fakta dalam satu pernyataan.Pastikan ia mudah untuk difahami.

2 – Concise (Ringkas)
Gunakan bahasa yang ringkas serta dapat difahami oleh pelbagai peringkat. Pendengar atau pembaca akan mudah bosan dengan kata-kata yang terlalu padat dan berat sedangkan maksudnya sangat ringkas. Akan tetapi elakkan dari memendekkan perkataan seperti (mkn : Makan/yg : Yang/kmane : Ke Mana) dalam urusan rasmi kerana ia akan menampakkan keperibadian kita sendiri.

3 – Concrete (Kukuh)
Apabila mesej anda kukuh iaitu beserta bukti yang tepat akan meyakinkan pendengar atau audien tentang gambaran sebenar apa yang cuba anda sampaikan.
Contoh 1 : Jika anda penjual produk bekas makanan serbaguna, mungkin ayat yang digunakan ialah “Jimatkan masa penyediaan makanan bagi anak-anak anda dengan bekas makanan serbaguna!Tak perlu lagi pinggan sewaktu sarapan!”

Sekali baca nampak satu promosi yang menarik, namun masih belum jelas dan kukuh dari segi realitinya.

Contoh 2 : Berapa lama masa yang anda perlu bagi menyediakan sarapan anak-anak anda di saat anda juga sibuk bersiap ke tempat kerja? Kami anda jalannya bagi membantu anda! Mudah, Cepat dan Bersih! Gunakan Bekas makanan Serbaguna!

4 – Correct (Betul)
Setiap penyampaian anda dapat difahami oleh semua golongan dan tepat pada individu sasaran sama ada dewasa atau remaja mahupun golongan korporat. Kegagalan dalam memahami keadaan audien akan menyebabkan kita kelihatan ‘syok sendiri’ atau ‘paham hanya dia’. Jadi untuk mengelakkan hal ini dari berlaku maka perlu dikenalpasti siapa dan apa tahap pendidikan mereka.

5 – Coherent (Logik dan Bersesuaian)
Bagi setiap isi penyampaian mestilah logik dan ada perkaitan di antara fakta dan contoh-contoh yang diberikan. Jiak tidak ia akan kelihatan janggal serta tidak munasabah.

6 – Complete (Lengkap)
Mesej yang lengkap ialah yang memenuhi kehendak pendengar sama ada melalui kefahaman, kejelasan dan cara ia disampaikan. Selain itu ia juga mengandungi unsur galakan dan dorongan positif pada pendengar bagi bertindak dan lakukan dengan penuh yakin.

7 – Courteous (Sopan)
Komunikasi ini lebih bersifat persahabatan,terbuka dan jujur tanpa ada perkara yang diselindungkan. Ia juga lebih kepada nilai-nilai kemanusiaan sebenar seperti memahami, empati dan belas ihsan.



No comments:

Post a Comment